Stress en Burn-out coaching 

Burn-out Mieke Meesen Rebalancing

Wanneer je al een tijd overspannen bent en deze situatie houdt aan spreken we van een burn-out. De oorzaak hiervan is dat je harder hebt gewerkt dan goed voor je is. Eigenlijk heb je roofbouw op je eigen lichaam gepleegd. Dit kan gebeuren in de werksfeer maar ook door je prive situatie of een combinatie van beide.

Verschijnselen

Je voelt je moe/uitgeput, je hebt moeite je aandacht erbij te houden. Je bent prikkelbaar, snel boos en kunt slecht tegen drukte of lawaai. Je piekert veel, hebt een gejaagd gevoel, en slaapt onrustig. Je voelt je machteloos en hebt het gevoel de grip over de situatie kwijt te zijn. Je ziet op tegen verplichtingen en het lukt niet meer de gewone dagelijkse dingen goed te blijven doen. Bijvoorbeeld thuis, op het werk, in contacten of in het verkeer. Daarnaast kun je ook last hebben van je darmen, hoofdpijn of duizelingen.

Wat is er feitelijk aan de hand?

Door lange tijd te veel spanning te hebben gehad of te hard te hebben gewerkt is het lichaam fysiek ontregelt geraakt. Doordat je er lange tijd extra hard tegenaan bent gegaan om vol te houden, stress het hoofd te bieden, projecten te doen slagen, heb je je meer dan 100% ingezet. Je bent over je eigen grenzen heengegaan. Je leeft in een soort kramp, een overlevingsstand, waarbij je het contact met je lichaam bent verloren. Hierdoor voel je niet wat je lichaam nodig heeft, bijvoorbeeld rust.

Preventie en herstel

We leven in een maatschappij met een overdaad aan prikkels. We zijn blootgesteld aan grote druk en gejaagdheid. Het gevolg is adrenaline in ons lichaam die wordt gevormd door ons mentale en fysieke werk en het uren blootgesteld zijn aan beeldschermen. Als er teveel adrenaline in ons lichaam aanwezig blijft kunnen er klachten ontstaan.

Het is dus belangrijk om je daarvan bewust te zijn zodat je een teveel aan spanning kunt voorkomen. Het helpt wanneer je kunt luisteren naar je lichaam en je eigen energie huishouding kunt managen. Wanneer je toch een burn-out hebt gekregen is het belangrijk om goed te herstellen. Het herstel kan het beste beginnen op lichamelijk niveau omdat er sprake is van fysiologische ontregeling. De praktijk van Mieke Meesen Rebalancing kan je daarbij ondersteunen.

Integrale aanpak

In mijn sessies werk ik met verschillende technieken; Rebalancing®, ademwerk, ontspanningsmassage, zelfonderzoek, coaching en Mindfullness. Je weg naar herstel bouwen we op in 3 fases:

In fase 1 gaat het om het stoppen van de roofbouw, in gang zetten van herstel en ontspanning.

In fase 2 gaat het om het op gang brengen van het fysieke herstel.

In fase 3 richten we onze aandacht op de dieper liggende oorzaken van je uit balans raken. Je gaat je meer bewust worden van je eigen patronen, zowel fysiek, mentaal als in gedrag. Je leert de signalen beter op te merken, te interpreteren en te communiceren.

Traject

uit+je+Burn-out+Mieke+Meesen.+Rebalancing.jpg

Een burn-out ontstaat niet van de ene op de andere dag maar is het resultaat van een lange periode van stress en roofbouw. Daarom is het goed te beseffen dat het herstel ook tijd neemt. Een periode waarin je kunt reflecteren, onderzoeken en kunt opbouwen. Een traject waarin steeds meer duidelijk wordt over jouw ware aard, behoeften en drijfveren. Waarin je op diep niveau aandacht geeft en werkt aan een natuurlijk heling proces.

Dit traject duurt 5 maanden waarin je gemiddeld iedere twee weken naar de praktijk komt voor een sessie van 1,5 a 2 uur. Wanneer je gaandeweg weer wat herstelt kun je ook je belasting weer wat opbouwen en weer wat van je werkzaamheden oppakken. Doordat je rustig opbouwt en regelmatig reflecteert en bijleert over je drijfveren leer je in het (werk)leven te staan op een manier die past bij jezelf en zorg draagt voor jezelf.

Wil je meer informatie over dit traject of wil je vrijblijvend overleggen of het bij je past, vul dan onderstaand formulier in.

Ik neem dan zo snel mogelijk contact met je op.

Naam *
Naam